Simon Sinek memiliki model yang luar biasa dan sederhana tentang kepemimpinan yang
inspiratif. Semuanya dimulai dengan "Golden Circle"
dan pertanyaan "Mengapa?" Contoh yang beliau gunakan antara lain :
Apple, Martin Luther King, dan Wright bersaudara.
Pada tahun 2009,
Simon Sinek mengeluarkan
buku "Start With Why" - sinopsis teori
beliau telah mula digunakan untuk mengajar orang lain, bagaimana untuk
menjadi pemimpin yang berkesan dan memberi
inspirasi kepada perubahan.
Saya petik sebahagian dari kata-kata beliau yang sangat menarik, dan amat menginspirasikan saya, seperti berikut :
Bagaimana anda menjelaskan apabila
keadaan tidak seperti yang kita andaikan? Atau
menjadi lebih baik... Bagaimana anda menjelaskan apabila orang lain mampu untuk mencapai sesuatu perkara, yang nampak
seolah-olah bertentangan dengan kesemua andaian?
Sebagai contoh :
Mengapa Apple sangat berinovatif? Selepas
tahun demi tahun mereka sentiasa lebih inovatif daripada para pesaingnya. Padahal, mereka hanya sebuah
syarikat komputer. Mereka juga
seperti syarikat lain. Mereka
mempunyai akses yang sama, bakat yang sama, agensi yang
sama, perunding yang
sama, dan media yang sama. Tapi, mengapa mereka seolah-olah mempunyai
sesuatu yang berbeza?
Mengapa Martin Luther King memimpin Gerakan Hak-Hak Sivil? Dia bukan
satu-satunya orang yang menderita
sebelum hak-hak sivil ditegakkan di Amerika. Dan
tentunya dia bukanlah satu-satunya pemidato yang hebat
pada masanya. Mengapa dia?
Dan, mengapa Wright bersaudara mampu memikirkan, dan membuat pesawat
penumpang? Sedangkan, ada kumpulan lain
yang lebih layak dan mempunyai dana yang
lebih baik, tapi tidak berjaya membuatnya, malah Wright
bersaudara berjaya menewaskan mereka.
Ada suatu perkara yang berperanan di sini.
Kira-kira tiga
setengah tahun yang lalu, saya
telah membuat penemuan.
Dan penemuan ini meninggalkan
kesan mendalam dan mengubah pandangan
dan cara saya berfikir mengenai bagaimana dunia bekerja, malah secara drastik
mengubah cara saya
menjalani hidup. Ternyata, terdapat
satu corak/pola, iaitu semua pemimpin
yang hebat dan berinspirasi,
dan organisasi besar di dunia - sama ada
ia Apple atau Martin
Luther King atau Wright
bersaudara - mereka semua berfikir, bertindak dan
berkomunikasi dengan cara yang sama. Dan ia
bertentangan sama sekali dengan orang
lain. Apa yang saya lakukan adalah menyusunnya dan
membentuk satu idea yang paling mudah di dunia, saya menyebutnya
"Golden Circle".
Mengapa? Bagaimana? Apa? Idea kecil ini menjelaskan mengapa beberapa organisasi dan pemimpin mampu untuk
memberi inspirasi, sedangkan yang
lain tidak. Saya akan menjelaskan secara ringkas.
Setiap orang, setiap organisasi di planet ini tahu "apa" yang mereka
lakukan, 100%. Sesetengahnya pula tahu "bagaimana" mereka melakukannya, sama ada anda memanggilnya nilai
unjuran atau proses pemilikan atau nilai jualan. Tetapi, sangat sedikit sekali
orang atau organisasi yang tahu "mengapa" mereka melakukan apa yang mereka lakukan.
Dan dengan "mengapa" bukan bermaksud "untuk mencari keuntungan", keuntungan adalah hasilnya, selalunya begitu. "Mengapa" yang dimaksudkan ialah : Apakah tujuan anda? Apakah sebab anda? Apakah kepercayaan anda? Mengapa organisasi anda wujud? Mengapa anda bangun dari tidur pada waktu pagi? Dan mengapa perlu orang lain peduli? Sebagai hasilnya, cara kita berfikir, bertindak, berkomunikasi adalah dari luar ke dalam. Ini adalah kenyataan. Kita bertindak dari perkara yang paling jelas kepada perkara yang paling kabur.
Tetapi pemimpin-pemimpin yang berinspirasi dan organisasi-organisasi yang berinspirasi
- tanpa mengira
saiz mereka, tanpa mengira industri, mereka semua berfikir, bertindak
dan berkomunikasi dari dalam ke luar.
Saya berikan satu contoh. Saya menggunakan
Apple kerana ianya mudah difahami dan semua orang
memilikinya. Jika Apple seperti
yang lain, mesej
pemasaran mereka mungkin akan seperti ini. "Kami membuat komputer hebat. Rekaannya menarik, mudah digunakan dan mesra pengguna. Anda mahu
membeli satu?"
Begitulah sebahagian besar daripada kita berkomunikasi. Begitulah kebanyakan mesej pemasaran dan jualan dilakukan. Dan
juga sebahagian besar daripada kita
saling berkomunikasi. Kita
mengatakan apa yang kita lakukan, bagaimana kita berbeza atau lebih baik
lalu kita berharap timbal balik, iaitu sebuah pembelian,
hak memilih, dan sebagainya. Inilah firma undang-undang
kami yang baru."Kami mempunyai peguam terbaik dengan pelanggan terbesar. Kami selalu memberikan
yang terbaik bagi pelanggan kami".
"Inilah kereta baru kami.
Menjimatkan, ia mempunyai kerusi kulit, belilah kereta kami". Tetapi ianya adalah msej yang membosankan.
Beginilah Apple sebenarnya
berkomunikasi. "Semua yang kami lakukan, kami
percaya dalam persaingan semasa, kami percaya kepada cara pemikiran yang berbeza. Cara kami dalam bersaing dengan keadaan
semasa, adalah dengan merekabentuk
produk kami dengan
rekaan yang cantik, mudah digunakan
dan mesra pengguna. Kami baru
saja membuat komputer
yang hebat. Anda mahu membelinya?" Sangat berbeza kan? Anda
bersedia membeli komputer dari saya. Semua yang saya lakukan adalah berlawanan dengan hukum maklumat.
Hal ini membuktikan
bahwa, orang tidak
membeli "apa" yang
anda lakukan ; orang
membeli atas alasan "mengapa" anda melakukannya.
Hal ini menjelaskan mengapa setiap
orang merasa selesa membeli komputer Apple. Tapi kita juga selesa dalam
membeli MP3 player atau telefon dari Apple, atau
DVR dari Apple. Padahal,
Apple hanyalah syarikat
komputer. Tidak ada
yang membezakan mereka secara struktural
dari para pesaing mereka. Pesaing mereka juga mampu membuat produk-produk tersebut. Faktanya, mereka telah cuba.
Beberapa tahun yang lalu, Gateway muncul dengan TV
skrin rata. Mereka
mempunyai kemampuan yang lebih
baik. Mereka telah membuat monitor
skrin rata selama
bertahun-tahun. Tapi
tidak ada yang membeli. Dell
muncul dengan MP3 player dan PDA. Mereka membuat produk berkualiti tinggi. Mereka juga membuat produk yang rekabentuknya yang menarik. Tapi tidak
ada yang membeli. Faktanya, sekarang kita tidak boleh membayangkan membeli MP3
player dari Dell. Mengapa anda membeli MP3
player dari syarikat komputer? Namun kita melakukannya
tiap hari. Orang membeli "mengapa" anda melakukannya,
bukan "apa" yang anda lakukan. Tujuannya bukanlah untuk berurusan dengan tiap orang yang memerlukan
sesuatu yang anda miliki. Tujuannya adalah berurusan dengan orang-orang yang
percaya dengan apa yang anda
percayai. Inilah bahagian yang paling penting.
Yang saya ceritakan bukanlah pendapat saya. Ini semua berdasarkan prinsip biologi. Bukan psikologi, tapi
biologi. Jika anda
melihat satu keratan lintang bahagian otak manusia, dari atas ke bawah.
Anda dapat lihat, otak manusia sebenarnya boleh dibahagikan kepada 3 bahagian utama yang
berkaitan dengan "Golden Circle".
Otak Homo sapien,
otak Neocotex di lapisan luarnya,
mewakili tingkatan "apa". Otak Neocotex bertanggungjawab untuk segala pemikiran yang analitis dan rasional serta bahasa. Dua
bahagian di tengah-tengah adalah
sistem otak Limbic. Otak Limbic
bertanggungjawab untuk perasaan kita, seperti kepercayaan dan kesetiaan. Limbic juga
menetapkan semua perilaku manusia, pengambilan keputusan, tidak ada hubungannya dengan
bahasa.
Dengan kata lain, apabila kita berkomunikasi dari luar ke dalam, orang boleh mengerti banyak maklumat yang sukar, seperti
ciri-ciri, keuntungan, fakta
dan angka. Tapi hal itu tidak menggerakkan perilaku.
Saat kita berkomunikasi dari dalam ke luar, kita
sedang berbicara secara langsung
dengan bahagian otak yang mengawal perilaku, lalu
orang akan merasionalisasikannya
dengan benda yang kita katakan dan melakukannya. Inilah asal keputusan yang berani. Anda
tahu, kadang-kadang anda boleh memberikan semua fakta dan angka, dan mereka berkata,
"Saya tahu semua fakta
dan butiran tersebut, tapi rasa seperti tidak sesuai." Mengapa kita menggunakan kata "rasa" tidak sesuai? Kerana bahagian otak
yang mengawal pengambillan
keputusan, tidak mengendalikan bahasa. Dan hal terbaik
yang boleh kita fikirkan adalah, "Saya tidak tahu. Rasanya tidak sesuai." Atau kadang-kadang anda berkata
bahawa anda mengikuti
kata hati. Atau anda mengikuti jiwa anda. Sebenarnya,
bukan bahagian tubuh
lain yang mengendalikan perilaku anda. Semua
terjadi di otak limbik anda, bahagian otak
yang mengendalikan pengambilan keputusan,
bukan bahasa.
Saya selalu berkata, jika anda menggaji orang kerana
mereka boleh bekerja, mereka akan bekerja untuk wang anda, tapi jika anda
menggaji orang yang percaya apa yang anda percayai, mereka akan bekerja untuk
anda dengan darah, keringat dan air mata.
Jadi, carilah "mengapa" anda.
~ (Admin) Semoga Allah bantu kita… Marilah kita berkongsi apa yang membuatkan kita berbeza, kerana semua orang tahu apa yang membuatkan kita sama...
http://eutamaagency.blogspot.my
https://www.facebook.com/eutamaagency
https://twitter.com/eutamaagency
https://www.instagram.com/eutamaagency
No comments:
Post a Comment