Friday 8 April 2016

Cara Pemimpin Hebat Menginspirasikan Tindakan

Simon Sinek memiliki model yang luar biasa dan sederhana tentang kepemimpinan yang inspiratif. Semuanya dimulai dengan "Golden Circle" dan pertanyaan "Mengapa?" Contoh yang beliau gunakan antara lain : Apple, Martin Luther King, dan Wright bersaudara.

Pada tahun 2009, Simon Sinek mengeluarkan buku "Start With Why" - sinopsis teori beliau telah mula digunakan untuk mengajar orang lain, bagaimana untuk menjadi pemimpin yang berkesan dan memberi inspirasi kepada perubahan.

Saya petik sebahagian dari kata-kata beliau yang sangat menarik, dan amat menginspirasikan saya, seperti berikut :

Bagaimana anda menjelaskan apabila keadaan tidak seperti yang kita andaikan? Atau menjadi lebih baik... Bagaimana anda menjelaskan apabila orang lain mampu untuk mencapai sesuatu perkara, yang nampak seolah-olah bertentangan dengan kesemua andaian?

Sebagai contoh :

Mengapa Apple sangat berinovatif? Selepas tahun demi tahun mereka sentiasa lebih inovatif daripada para pesaingnya. Padahal, mereka hanya sebuah syarikat komputer. Mereka juga seperti syarikat lain. Mereka mempunyai akses yang sama, bakat yang sama, agensi yang sama, perunding yang sama, dan media yang sama. Tapi, mengapa mereka seolah-olah mempunyai sesuatu yang berbeza?

Mengapa Martin Luther King memimpin Gerakan Hak-Hak Sivil? Dia bukan satu-satunya orang yang menderita sebelum hak-hak sivil ditegakkan di Amerika. Dan tentunya dia bukanlah satu-satunya pemidato yang hebat pada masanya. Mengapa dia?

Dan, mengapa Wright bersaudara mampu memikirkan, dan membuat pesawat penumpang? Sedangkan, ada kumpulan lain yang lebih layak dan mempunyai dana yang lebih baik, tapi tidak berjaya membuatnya, malah Wright bersaudara berjaya menewaskan mereka. Ada suatu perkara yang berperanan di sini.

Kira-kira tiga setengah tahun yang lalu, saya telah membuat penemuan. Dan penemuan ini meninggalkan kesan mendalam dan mengubah pandangan dan cara saya berfikir mengenai bagaimana dunia bekerja, malah secara drastik mengubah cara saya menjalani hidup. Ternyata, terdapat satu corak/pola, iaitu semua pemimpin yang hebat dan berinspirasi, dan organisasi besar di dunia - sama ada ia Apple atau Martin Luther King atau Wright bersaudara - mereka semua berfikir, bertindak dan berkomunikasi dengan cara yang sama. Dan ia bertentangan sama sekali dengan orang lain. Apa yang saya lakukan adalah menyusunnya dan membentuk satu idea yang paling mudah di dunia, saya menyebutnya "Golden Circle".

Mengapa? Bagaimana? Apa? Idea kecil ini menjelaskan mengapa beberapa organisasi dan pemimpin mampu untuk memberi inspirasi, sedangkan yang lain tidak. Saya akan menjelaskan secara ringkas.

Setiap orang, setiap organisasi di planet ini tahu "apa" yang mereka lakukan, 100%. Sesetengahnya pula tahu "bagaimana" mereka melakukannya, sama ada anda memanggilnya nilai unjuran atau proses pemilikan atau nilai jualan. Tetapi, sangat sedikit sekali orang atau organisasi yang tahu "mengapa" mereka melakukan apa yang mereka lakukan.

Dan dengan "mengapa" bukan bermaksud "untuk mencari keuntungan", keuntungan adalah hasilnya, selalunya begitu. "Mengapa" yang dimaksudkan ialah : Apakah tujuan anda? Apakah sebab anda? Apakah kepercayaan anda? Mengapa organisasi anda wujud? Mengapa anda bangun dari tidur pada waktu pagi? Dan mengapa perlu orang lain peduli? Sebagai hasilnya, cara kita berfikir, bertindak, berkomunikasi adalah dari luar ke dalam. Ini adalah kenyataan. Kita bertindak dari perkara yang paling jelas kepada perkara yang paling kabur.

Tetapi pemimpin-pemimpin yang berinspirasi dan organisasi-organisasi yang berinspirasi - tanpa mengira saiz mereka, tanpa mengira industri, mereka semua berfikir, bertindak dan berkomunikasi dari dalam ke luar.

Saya berikan satu contoh. Saya menggunakan Apple kerana ianya mudah difahami dan semua orang memilikinya. Jika Apple seperti yang lain, mesej pemasaran mereka mungkin akan seperti ini. "Kami membuat komputer hebat. Rekaannya menarik, mudah digunakan dan mesra pengguna. Anda mahu membeli satu?"

Begitulah sebahagian besar daripada kita berkomunikasi. Begitulah kebanyakan mesej pemasaran dan jualan dilakukan. Dan juga sebahagian besar daripada kita saling berkomunikasi. Kita mengatakan apa yang kita lakukan, bagaimana kita berbeza atau lebih baik lalu kita berharap timbal balik, iaitu sebuah pembelian, hak memilih, dan sebagainya. Inilah firma undang-undang kami yang baru."Kami mempunyai peguam terbaik dengan pelanggan terbesar. Kami selalu memberikan yang terbaik bagi pelanggan kami". "Inilah kereta baru kami. Menjimatkan, ia mempunyai kerusi kulit, belilah kereta kami". Tetapi ianya adalah msej yang membosankan.

Beginilah Apple sebenarnya berkomunikasi. "Semua yang kami lakukan, kami percaya dalam persaingan semasa, kami percaya kepada cara pemikiran yang berbeza. Cara kami dalam bersaing dengan keadaan semasa, adalah dengan merekabentuk produk kami dengan rekaan yang cantik, mudah digunakan dan mesra pengguna. Kami baru saja membuat komputer yang hebat. Anda mahu membelinya?" Sangat berbeza kan? Anda bersedia membeli komputer dari saya. Semua yang saya lakukan adalah berlawanan dengan hukum maklumat. Hal ini membuktikan bahwa, orang tidak membeli "apa" yang anda lakukan ; orang membeli atas alasan "mengapa" anda melakukannya.

Hal ini menjelaskan mengapa setiap orang merasa selesa membeli komputer Apple. Tapi kita juga selesa dalam membeli MP3 player atau telefon dari Apple, atau DVR dari Apple. Padahal, Apple hanyalah syarikat komputer. Tidak ada yang membezakan mereka secara struktural dari para pesaing mereka. Pesaing mereka juga mampu membuat produk-produk tersebut. Faktanya, mereka telah cuba. Beberapa tahun yang lalu, Gateway muncul dengan TV skrin rata. Mereka mempunyai kemampuan yang lebih baik. Mereka telah membuat monitor skrin rata selama bertahun-tahun. Tapi tidak ada yang membeli. Dell muncul dengan MP3 player dan PDA. Mereka membuat produk berkualiti tinggi. Mereka juga membuat produk yang rekabentuknya yang menarik. Tapi tidak ada yang membeli. Faktanya, sekarang kita tidak boleh membayangkan membeli MP3 player dari Dell. Mengapa anda membeli MP3 player dari syarikat komputer? Namun kita melakukannya tiap hari. Orang membeli "mengapa" anda melakukannya, bukan "apa" yang anda lakukan. Tujuannya bukanlah untuk berurusan dengan tiap orang yang memerlukan sesuatu yang anda miliki. Tujuannya adalah berurusan dengan orang-orang yang percaya dengan apa yang anda percayai. Inilah bahagian yang paling penting.

http://eutamaagency.blogspot.my/p/contact-us.html
Yang saya ceritakan bukanlah pendapat saya. Ini semua berdasarkan prinsip biologi. Bukan psikologi, tapi biologi. Jika anda melihat satu keratan lintang bahagian otak manusia, dari atas ke bawah. Anda dapat lihat, otak manusia sebenarnya boleh dibahagikan kepada 3 bahagian utama yang berkaitan dengan "Golden Circle". Otak Homo sapien, otak Neocotex di lapisan luarnya, mewakili tingkatan "apa". Otak Neocotex bertanggungjawab untuk segala pemikiran yang analitis dan rasional serta bahasa. Dua bahagian di tengah-tengah adalah sistem otak Limbic. Otak Limbic bertanggungjawab untuk perasaan kita, seperti kepercayaan dan kesetiaan. Limbic juga menetapkan semua perilaku manusia, pengambilan keputusan, tidak ada hubungannya dengan bahasa.

Dengan kata lain, apabila kita berkomunikasi dari luar ke dalam, orang boleh mengerti banyak maklumat yang sukar, seperti ciri-ciri, keuntungan, fakta dan angka. Tapi hal itu tidak menggerakkan perilaku. Saat kita berkomunikasi dari dalam ke luar, kita sedang berbicara secara langsung dengan bahagian otak yang mengawal perilaku, lalu orang akan merasionalisasikannya dengan benda yang kita katakan dan melakukannya. Inilah asal keputusan yang berani. Anda tahu, kadang-kadang anda boleh memberikan semua fakta dan angka, dan mereka berkata, "Saya tahu semua fakta dan butiran tersebut, tapi rasa seperti tidak sesuai." Mengapa kita menggunakan kata "rasa" tidak sesuai? Kerana bahagian otak yang mengawal pengambillan keputusan, tidak mengendalikan bahasa. Dan hal terbaik yang boleh kita fikirkan adalah, "Saya tidak tahu. Rasanya tidak sesuai." Atau kadang-kadang anda berkata bahawa anda mengikuti kata hati. Atau anda mengikuti jiwa anda. Sebenarnya, bukan bahagian tubuh lain yang mengendalikan perilaku anda. Semua terjadi di otak limbik anda, bahagian otak yang mengendalikan pengambilan keputusan, bukan bahasa.

Tapi jika anda tidak tahu "mengapa" anda melakukan apa yang anda lakukan, dan orang hanya bertindak balas pada "mengapa" anda melakukan apa yang anda lakukan, maka bagaimana anda boleh membuat orang lain memilih anda, atau membeli sesuatu dari anda, atau, yang lebih penting lagi, menjadi setia dan ingin menjadi sebahagian dari apa yang anda lakukan. Tujuannya bukan hanya menjual sesuatu yang anda punyai kepada orang yang memerlukan, tujuannya adalah menjual kepada orang yang percaya apa yang anda percayai. Tujuannya bukan hanya menggaji orang yang memerlukan pekerjaan ; tapi untuk mengambil bekerja orang yang percaya apa yang anda percayai.

Saya selalu berkata, jika anda menggaji orang kerana mereka boleh bekerja, mereka akan bekerja untuk wang anda, tapi jika anda menggaji orang yang percaya apa yang anda percayai, mereka akan bekerja untuk anda dengan darah, keringat dan air mata.

Jadi, carilah "mengapa" anda.

http://eutamaagency.blogspot.my/p/mail-us.html

~ (Admin) Semoga Allah bantu kita… Marilah kita berkongsi apa yang membuatkan kita berbeza, kerana semua orang tahu apa yang membuatkan kita sama...
http://eutamaagency.blogspot.my
https://www.facebook.com/eutamaagency
https://twitter.com/eutamaagency
https://www.instagram.com/eutamaagency


 

No comments:

Post a Comment

Previous Page Next Page Home
Blogger TemplatesMy Blogger TricksAll Blogger Tricks
Blogger Widget