Tuesday 3 May 2016

Bila Pintu Diketuk

Bila pintu diketuk…
dan seseorang mahu bercakap tentang insuran kepada anda, apa yang datang di fikiran anda?
- Not again!- Tidak mahu!I am already having many life insurance policies with me. Saya sudah mempunyai insuran.
- I really don't need insurance now, I can plan for it during the last quarter of financial year or my limit of Rs.- Saya tidak perlu insuran sekarang.
- Saya sudah banyak membuat pelaburan, saya tidak perlu insuran lagi1 lac is over.Now I don't need insurance policy.
- How should I ignore this Insurance agent?- Bagaimana saya dapat lari dari agen insuran?Now he is going to chase me day and night
- I am too young to have insurance- Saya terlalu muda untuk memiliki insuran.
- Tunggulah nanti!

The above-mentioned are just few of those thoughts that come to an average Indian who has been asked to buy an insurance policy.Pernyataan tersebut hanyalah beberapa pernyataan tanggapan anda apabila bercakap mengenai insuran.The fact of the matter is that Indians have not understood purpose behind insurance. Faktanya ialah, anda tidak memahami tujuan di sebalik insuran, maka sebab itulah secara sepontan akan berlaku penolakan dalam diri anda. AndaIndians have understood Insurance as a Investment planning tool which combines the benefit of tax planning under section 80C and the maturity amount/ claim proceeds is tax free under section 10(10D). hanya memahami Insuran semata-mata adalah sebagai satu alat perancangan pelaburan, yang menggabungkan beberapa manfaat lain seperti, manfaat perancangan cukai, dan manfaat matang / tuntutan adalah bebas cukai.

Sebenarnya, anda masih belum memahami tujuan sebenar di sebalik insuran...Such policies are typically pushed by an agent, who happens to be some relative/ friend/ acquaintance or he is some banker who chases him until he is forced/ under obligation to buy a policy.

Soalan-soalan yang sepatutnya timbul di fikiran anda sebaik sahaja seseorang itu mahu bercakap tentang insuran kepada anda ialah ;
- Adakah saya mempunyai simpanan yang cukup untuk perbelanjaan di luar jangka?
- Adakah keluarga saya mampu menanggung kos rawatan saya, jika sesuatu berlaku kepada saya?
- What would happen to my family in case I am not there?- Apakah yang akan berlaku kepada keluarga saya, jika saya tiada di sana bersama mereka?
- Will my family be able to maintain the standard of living which they are living right now?- Adakah keluarga saya dapat mengekalkan taraf hidup mereka seperti sekarang, jika saya tiada lagi?
- Will all financial goals of my family will be met if I am no more ?- Adakah semua matlamat kewangan keluarga saya akan dipenuhi jika saya tiada lagi?
- Are my disposable assets more than my liabilities?- Adakah aset sementara saya lebih daripada liabiliti saya?
These questions just don't arise in investor's mind.
Tetapi, soalan-soalan ini tidak timbul dalam minda anda… Kenapa?

This has much to do with their psychology.Ini mempunyai banyak kaitan dengan psikologi.We keep reading sad stories every day in the news papers that such and such family has lost bread earner at a very young age and now deceased's wife and small kids are left alone. Setiap hari anda sering terbaca tentang cerita sedih di dalam akhbar ; keluarga kehilangan tempat bergantung, isteri dan anak-anak kecil ditinggalkan sendirian. Ada juga berlaku di kalangan Many a times, within our friends and relatives, we see that the family is in financial distress after an unforeseen bad incident happens to the bread earner.rakan-rakan dan saudara-mara anda sendiri, yang dilanda masalah kewangan setelah kehilangan pencari nafkah utama selepas kejadian yang tidak diduga.
We do feel sad and scared but after some time, these all remain just a story to us.
Anda akan berasa sedih dan takut untuk seketika, selepas itu ianya hanyalah sebuah cerita semata-mata kepada anda. AndaWe are just thankful that such bad incidents have not happened to us. hanya bersyukur bahawa apa-apa peristiwa buruk tidak berlaku kepada anda. But who knows, such an incident with you could be news for others!Tetapi siapa tahu, suatu masa, peristiwa buruk yang tidak diduga akan menimpa anda, dan menjadi cerita untuk orang lain pula.
This is what one needs to understand.
Ini adalah apa yang perlu difahami.
There are things which is beyond our control and we should be prepared for such untoward incidents and always have a PLAN B with us.Terdapat beberapa perkara yang di luar kawalan kita, dan kita perlu bersedia untuk menghadapinya, dan sentiasa mempunyai PELAN B dengan kami. Walaupun sebenarnya masih banyak di kalangan kita yang tidak mempunyai PELAN ABy the way, most of the people don't even have Plan A. but let us explain both.
Plan A : Everything goes well and one is able to fulfill his financial goals out of his regular income and investment.
Pelan A : Segala-galanya berjalan lancar, dan seseorang itu dapat memenuhi matlamat kewangannya daripada pendapatan tetap dan pelaburan. Plan B: If something goes wrong which we can't foresee today, Insurance takes care of our Plan A.
Pelan B : Jika ada sesuatu diluar jangka yang berlaku, Insuran yang akan menguruskan PELAN A.
So insurance basically is for eventuality and not for certainty.
Jadi insuran pada dasarnya adalah untuk kemungkinan, dan bukan untuk kepastian.The fact is that insurance is most needed by persons who have to travel the maximum distance and not for people who have reached their destination. Hakikatnya, insuran adalah diperlukan oleh orang-orang yang mempunyai perjalanan jarak maksimum, dan tidak bagi orang-orang yang telah sampai ke destinasi mereka.
And here we would say that insurance is most needed by a youngster who has many dreams to fulfill but has miles to go.
Dan di sini kita akan mengatakan bahawa insuran amatlah diperlukan oleh anak muda yang mempunyai impian yang banyak untuk dipenuhinya, tetapi mempunyai perjalanan yang masih jauh.Just imagine, what would be the financial impact if a retired person dies at the age of 65 whose kids are settled with their own families.
http://eutamaagency.blogspot.my/p/contact-us.html
Cuba bayangkan…
Apa yang akan menjadi impak kewangan, jika seseorang yang telah bersara dan meninggal dunia pada usia 65 tahun, manakala anak-anaknya pula telahpun memiliki kehidupan dengan keluarga mereka sendiri.At this age, he would have achieved all he could achieve in life. Pada usia ini, dia telahpun mencapai apa yang ingin dicapai dalam kehidupannya.Though the social vacuum cannot be compensated, financially the family is not affected. Walaupun kehilangannya tidak mendapat apa-apa pampasan kewangan, keluarganya tidak terjejas.
On the contrary, just imagine what would happen to the family if a young person aged 32, dies due to unforeseen circumstance leaving behind a family of two very young kids and wife.
Sebaliknya, cuba kita bayangkan apa yang akan terjadi kepada keluarga, jika seorang anak muda berusia 35 tahun meninggal dunia akibat keadaan yang tidak diduga, yang meninggalkan keluarga, isteri dan 2 anak yang masih kecil?
Now, here we would like to explain an equation which would clarify the actual need for insurance.
Di sini saya ingin menjelaskan satu persamaan yang akan menjelaskan keperluan sebenar untuk insuran. Calculate the value of your Disposable Assets and your liabilities.Menghitung Nilai Aset Boleh Guna dan Tanggungan anda.Disposable assets are those assets which are not for your personal use and which can be converted into cash as they are treated as an investment by you. Aset boleh guna adalah aset yang bukan untuk kegunaan peribadi, dan boleh ditukarkan kepada wang tunai, kerana ia dianggap sebagai pelaburan.Your own house in which your family and you reside is an Asset but not disposable asset. Rumah yang anda dan keluarga anda tinggal adalah aset, tetapi bukan Aset Boleh Guna. Liabilities would not only include financial liabilities like home loan etc. but also social liabilities as daughter's marriage, kids higher education, aging parents etc. Now you need insurance if “Liabilities are more than disposable assets” and one does not need insurance if “Disposable Assets are more than Liabilities”.Liabiliti tidak akan hanya termasuk Liabiliti Kewangan, seperti pinjaman rumah dan sebagainya, tetapi juga Liabiliti Sosial seperti perkahwinan anak-anak, pendidikan, pembiayaan ibu bapa dan sebagainya.

Anda memerlukan insuran jika ; Liabiliti adalah lebih banyak daripada Aset Boleh Guna ; dan anda tidak memerlukan insuran jika ; Aset Boleh Guna melebihi Liabiliti.
So when you are young, your liabilities are more or less known to you and you have yet not created disposable assets for you and your family.
Jadi, jika anda masih muda, Liabiliti anda adalah lebih, atau masih tidak diketahui, dan Aset Boleh Guna anda masih belum dicipta.So one must take insurance when he is young. Oleh itu, seseorang mesti mengambil insuran ketika mereka masih muda. But what type of insurance?Tetapi, apakah jenis insuran? This is a big question. Ini adalah satu persoalan yang besar.
Manufactures (insurance companies) and distributors (agents) would always sell you what they want to sell.Which insurance policy to Buy?
Apakah Polisi insuran yang perlu dibeli?Term insurance is a pure insurance policy which covers your life risk at the lowest possible cost. Insurans bertempoh adalah polisi insuran tulen yang meliputi risiko kehidupan anda pada kos paling rendah.The premium collected goes towards Mortality charges and there is no element of investment in this policy. Premiumnya semata-mata adalah caj Kematian dan tiada unsur pelaburan di dalamnya. Hence this policy is not only cheap but also helps you to buy large insurance coverage for a small amount.Oleh itu, polisi ini bukan sahaja murah tetapi juga membantu anda untuk mendapatkan perlindungan yang tinggi untuk jumlah bayaran (premium) yang kecil.Insurance is a foundation of your Financial edifice. Insuran adalah asas Pembangunan Kewangan anda. Without a proper foundation, there is always a danger of the superstructure collapsing and the entire family suffering in the bargain. Tanpa asas yang betul, anda akan sentiasa terdedah kepada risiko keruntuhan struktur, dan seluruh keluarga akan menderita. AndaWe want to avoid that, don't we? mahu menghindarinya?

Bila pintu anda diketuk, tanyalah 2 soalan kepada diri anda sendiri ;
- Adakah dengan baki usia saya sebelum bersara, saya mampu menyediakan semua perbelanjaan yang diperlukan oleh saya dan keluarga saya, termasuk dana pendidikan, dana perkahwinan anak-anak, dana persaraan, dana perbelanjaan rawatan, atau dana umrah & ziarah… dengan beranggapan bahawa tiada sebarang kejadian luar jangka yang akan berlaku kepada saya?
- Bagaimana pula jika kejadian luar jangka tiba-tiba berlaku kepada diri saya hari ini, sebelum sempat saya menyediakan semua perbelanjaan tersebut?
http://eutamaagency.blogspot.my/p/mail-us.html

~ (Admin) Semoga Allah bantu kita… Marilah kita berkongsi apa yang membuatkan kita berbeza, kerana semua orang tahu apa yang membuatkan kita sama...
http://eutamaagency.blogspot.my
https://www.facebook.com/eutamaagency
https://twitter.com/eutamaagency
https://www.instagram.com/eutamaagency



No comments:

Post a Comment

Previous Page Next Page Home
Blogger TemplatesMy Blogger TricksAll Blogger Tricks
Blogger Widget