Friday 18 March 2016

Penghulu Istighfar (Sayyidul Istighfar)

Al Husain bin Huraits menceritakan kepada kami, Abdul Aziz bin Abi Hazim memberitahukan kepada kami dari Katsir bin Zaid dari Utsman bin Rabiah dari Syaddad bin Aus : "Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda kepadanya ; "Mahukah aku menunjukkan kepada mu tentang sayyidul istighfar (kepala doa minta keampunan)? (Ya Allah! Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan selain Engkau. Engkau telah menciptakan ku dan aku adalah hambaMu dan aku menepati perjanjianMu dan aku yakin atas janjiMu menurut kemampuanku.
Aku berlindung denganMu dari kejahatan apa yang aku perbuat dan aku mengakui bahawa Engkau telah memberi kenikmatan kepadaku dan aku mengakui dosa-dosaku maka ampunilah dosa-dosaku kerana tidak ada yang bias mengampuni dosa-dosa selain Engkau). Tidaklah seseorang membacanya pada waktu petang lalu kematian datang kepadanya sebelum masuk waktu pagi melainkan wajib baginya masuk syurga dan tidaklah seseorang mengucapkannya di waktu pagi lalu kematian datang kepadanya sebelum masuk petang melainkan wajib baginya masuk syurga." Dan dalam bab ini terdapat hadis dari Abu Hurairah, Ibnu Umar, lbnu Mas'ud, Ibnu Abza dan Buraidah dan hadis ini adalah hadis hasan gharib dari hadis ini. Dan Abdul Aziz bin Hasim adalah anak laki-laki Abi Hazim yang ahli zuhud. (HR at-Termizi)

~ (Admin) Usah dibatasi saudara-saudara kita yang lain dari mengecapi manisnya zikir& doa dari al-Quran & al-Hadis bersama-sama… Teruskanlah berpesan dengan berkongsi amal jariah ini kerana Allah… Moga Allah bantu kita, InsyaAllah…

+++ LIKE & SHARE page eUtama Agency (my inspiration - Jihad Ekonomi)https://www.facebook.com/eutamaagency

No comments:

Post a Comment

Previous Page Home
Blogger TemplatesMy Blogger TricksAll Blogger Tricks
Blogger Widget